Pages

PROMOSI NOTA CENDAWAN 2011

PERCUMA PANDANGAN @ KOMEN @ IKLAN DISINI

ProjekCendawan 1 Komen & pandangan



Nama Peserta : Puan Normah Binti Abu Bakar
Lokasi : Kg Kepala Bukit, Gurun, Kedah
Keluasan Projek: 6 X 13 kaki persegi belakang rumah.
Boleh memuatkan 8000 bungkah cendawan
(Sehingga 13 April 2008)


Pemantauan oleh: ProjekCendawan.Com (Pembekal Beg Cendawan Berbenih)

Pada 13 April 2008, projekcendawan.com telah melawat kawasan projek penanaman cendawan yang telah diusahakan oleh Puan Normah dari Gurun Kedah. Beliau merupakan bekas peserta kursus penanaman cendawan anjuran ProjekCendawan.Com batch 26 Jan 2008. Kehadiran projekcendawan.com ke kawasan tapak projekcendawan bertujuan memantau dan memberi khidmat nasihat selepas kursus cendawan yang diadakan sebelum ini.

Semasa lawatan pemantauan di tapak projek cendawan, keluasan tapak projek penanaman cendawan beliau hanya 6 kaki X 30 kaki persegi dengan ketinggian rak kayu mencapai 13 kaki. Ya. Tapak projek merupakan dibelakang rumah beliau. Dijangkankan dengan keluasan rak begitu, lebih kurang 7 ribu beg boleh dimuatkan dibelakang rumah beliau. Saya telah melihat dan membuat pemantauan berkaitan dengan kesesuaian tempat. ini kerana, penanaman cendawan berkait rapat dengan suhu, pencahayaan, kelembapan dan lokasi. Saya mendapati, suasana yang sejuk dan kelembapan yang tinggi juga menggalakkan cendawan tumbuh dengan elok. Dengan erti kata lain, kelopak cendawan tidak berombak-ombak akibat suhu panas. Puan normah juga telah memasang guni-guni kain yang terpkai dibawah susur bumbung bagi mengelakkan kepanasan tengahari. ProjekCendawan telah memaklumkan kepada beliau agar menyembur air dengan skala percikan air ke guni-guni tersebut bagi mengekalkan kelembapan diantara 80-90%. Netting hitam dengan peratusan telap cahaya 90% digunakan sebagai dinding pemampan cahaya.


Pihak projekcendawan.com juga telah membekal 5000 set penanaman cendawan yang ditempah oleh Puan Normah daripada ProjekCendawan.Com. Kini Puan normah telah memulakan penanaman cendawan fasa demi fasa bagi meneruskan penanaman cendawan sebagai mata pencarian kedua selepas menjual jagung madu disekitar jalan Gurun- Sungai Petani. Syabas diucapkan kepada Puan Normah kerana mengoptimumkan dibelakang rumah sebagai sumber pendapatan beliau.

Nota kami: Akan datang, Apartmen di Pulau Pinang dijadikan tapak projek Cendawan di Pulau Pinang oleh peserta ProjekCendawan.Com . Tunggu hasil pemantau dari bekas peserta projekCendawan.Com. Bukan sekadar angan-angan tapi ia realiti dari kami.

1 Komen & pandangan:

Tanpa Nama berkata...

salam, boleh tak saya nak belajar projek cendawan.. saya area PENDANG.Kedah sms saya 0194464201