Pages

PROMOSI NOTA CENDAWAN 2011

PERCUMA PANDANGAN @ KOMEN @ IKLAN DISINI

ProjekCendawan 8 Komen & pandangan

" Artikel ini adaptasi web blog http://impaxbokashi.wordpress.com/ . Terima kasih Impaxbokashi" - ProjekCendawan

Saya telah menemubual seorang usahawan cendawan tiram dari Ulu Selangor iaitu Pn Zainon Ariffin. Pn Zainon, 45 tahun adalah lulusan UITM dan ibu kepada 3 orang anak telah mengusahakan cendawan tiram kelabu hampir 2 tahun. Ladangnya, Genting Permai Resources yang terletak di Batang Kali seluas satu setengah ekar di usahakan bersama keluarga dan seorang pekerja tetap. Saya kagum dengan Pn Zainon yang ramah, tidak lokek ilmu dan sporting menjawab soalan, rasanya perbualan tersebut bukan sekadar temubual, tetapi lebih kepada temulawak.

SAYA: Bagaimana puan bermula dalam perusahaan cendawan ini?
PN ZAINON: Saya bersara awal dari Telekom, selepas beberapa bulan duduk di rumah, saya rasa eloklah berbuat sesuatu. Kebetulan kawan saya dari Shima Agro mengusahakan cendawan dan tawarkan contract farming dengan saya. Orang lain cari kursus dan pinjaman dahulu, saya terbalik, saya tanda tangan kontrak dahulu. Baru cari kursus dan bantuan kerajaan. Pemasaran sangat penting, oleh itu saya ikat kontrak dahulu untuk menjamin pemasaran. Ramai pemborong berjanji akan ambil cendawan dari kita, tetapi akhirnya mereka tidak datang, itu biasa terjadi. Jadi saya mengikat kontrak dahulu bersama Shima Agro dengan modal permulaan RM50 000.

SAYA: Bagaimana puan dapatkan bimbingan dalam perniagaan ini?
PN ZAINON: Pertama sekali apabila menandatangani kontrak tersebut, mentor saya adalah Shima Agro sendiri. Kemudian saya mengikuti kursus Jabatan Pertanian selama 3 hari di Putra Jaya. Saya juga mengikuti kursus praktikal dan teori selama 8 minggu di Agro Pac anjuran UPM. Kami di bawa melawat ladang-ladang cendawan seperti di CMC dan MITA.

SAYA: Boleh puan ceritakan sedikit tentang ladang puan?
PN ZAINON: Ladang saya seluas satu setengah ekar di Batang Kali, Ulu Selangor. Saya mengusahakan cendawan tiram kelabu. Setakat ini hanya setengah ekar yang di gunakan untuk rumah cendawan, rumah rehat dan bengkel. Ada 3 buah rumah cendawan di sini, iaitu rumah cendawan, rumah tuai dan rumah eram. Baru-baru ini pejabat pertanian bermurah hati meminjamkan 2 kuarters kepada saya. Dalam satu rumah ada 6 rak ukuran 20 kaki x 30 kaki. Jarak antara rak pula 17 kaki x 3 kaki. Setiap rak boleh memuatkan 1 500 beg cendawan. Kalau pandai menyusun bolehlah memuatkan 10 000 beg cendawan.

SAYA: Apa kandungan medium yang puan gunakan untuk cendawan?
PN ZAINON: Habuk kayu getah, dedak dan kapur pertanian. Kapur untuk meneutralkan habuk kayu dan dedak itu makanan cendawan.

SAYA: Berapa perolehan dalam sehari dan bagaimana puan memasarkan cendawan?
PN ZAINON: Sehari hasil tuaian dalam 30kg. tetapi demand di sini lebih dari itu, hampir 80kg sehari. Saya membekalkan pada Shima Agro sebanyak 100kg seminggu. Selain itu, saya juga menjual secara bundle kepada pasar dan kedai runcit dalam pek-pek 5kg. Saya juga ada membungkus dalam paket-paket seberat 250gram untuk individu yang rajin menjual, seperti suri rumah, pekerja kilang dan pelajar. Saya bungkusnya sendiri bersama anak-anak. Biasanya peket 250 gram di jual dengan harga RM2.50 dengan 50 sen sebagai komisyen jualan. Saya juga menjual cendawan sejukbeku. Kalau harga pasaran di sini RM13/kg, di Terengganu harga cendawan lebih tinggi lagi. Saya sebagai pembekal akan tolak kepada pemborong dalam RM6-8 sekilo. Pendapatan sebulan adalah dalam RM3000.

SAYA: Bagaimana puan melakukan penjagaan cendawan?
PN ZAINON: Pertama sekali apabila beg plastik di isi dengan media, ia di kukus, di suntik benih dan di eramkan. Dalam proses pengeraman kawalan suhu sangat penting. Cendawan yang saya usahakan adalah jenis cendawan tiram kelabu, iaitu cendawan tanah rendah jadi suhunya di jaga sekitar 28-30 darjah Celcius selama 60 hari dengan 80% kelembapan di rumah eram. Kemudian cendawan di pindahkan ke rumah tuai. Suhunya lebih tinggi pada 30-32 darjah Celcius, 80-90% kelembapan. 5 hari sudah boleh di tuai. Kebersihan itu aspek yang penting kerana rumah cendawan adalah tempat yang di sukai lipas, tikus dan serangga, juga untuk mengelak penyakit bagi cendawan. Biasanya kami menggunakan antiseptik seperti dettol dan clorox untuk membersihkan rumah cendawan.

SAYA: Apa penyakit yang selalu menyerang cendawan? Bagaimana puan merawatnya?
PN ZAINON: Biasanya kulat hijau, kulat oren, kulat merah jingga dan kulat hitam. Saya akan membuang beg plastik tersebut, cuci tempat tadi dengan dettol dan biarkan ia kering. Setelah kering baru saya isi semula dengan beg cendawan lain. Setakat ini belum pernah terjadi jangkitan yang serius dalam rumah cendawan saya. Tetapi penyakit cendawan ini tidak dapat di elakkan kerana ia masalah sebaran udara, kulus tidak mencukupi atau kadang-kala tempias hujan. Universiti Malaya sebagai institusi penyelidikan cendawan setakat ini masih tidak menjumpai penyelesaian kepada masalah kulat.

SAYA: Pada pendapat puan mengapa permintaan terhadap cendawan begitu tinggi?
PN ZAINON: Ia berkaitan dengan aspek kesihatan. Dahulu negara kita pernah digemparkan dengan wabak selesema burung, waktu itu ramai orang mula bertukar dari ayam kepada cendawan. Protein cendawan ini sama dengan ayam. Jadi mereka mengambil cendawan sebagai pilihan yang lebih selamat berbanding ayam.

SAYA: Puan ada menganjurkan kursus penanaman cendawan?
PN ZAINON: Ada, malah saya biasa menjalankan kursus di sini. Baru-baru ini 60 orang penuntut politeknik UITM datang membuat lawatan. Setakat ini saya rasa sudah 300 orang datang membuat lawatan ke ladang saya sejak 2 tahun ini. Kebanyakannya di perkenalkan oleh Jabatan Pertanian. Saya juga mengajar kursus penanaman cendawan selama sehari dengan nota-nota daripada UPM, Jabatan Pertanian, MARDI dan secara praktikal. Saya mengalu-alukan kedatangan bakal-bakal usahawan yang ingin menceburkan diri dalam cendawan tiram ke rumah cendawan saya. Boleh menghubungi saya melalui nombor telefon bimbit saya jika mereka memerlukan bimbingan dan nasihat.

SAYA: Apa perkembangan perniagaan puan sekarang? Apa perancangan puan untuk masa terdekat ini?
PN ZAINON: Saya sedang memperbaiki bengkel dan dalam proses penambah baikan rumah-rumah cendawan. Saya berhasrat untuk menambah 2 buah rumah lagi. Saya baru mendapatkan pelabelan dari SIRIM dan akan mula menggunakannya pada bulan Jun ini. Selain itu, saya bercadang untuk memasuki pasaran Brunei. Saya mendapat tawaran untuk menyediakan 150kg cendawan iaitu 3 kali seminggu. Saya tidak bercadang mengusahakan cendawan ini secara besar-besaran, tetapi cukuplah ladang saya lengkap dan serba ada. Saya bercadang untuk mempromosikan ladang saya kepada orang awam, tetapi buat masa ini belumi kerana khuatir belum dapat memenuhi permintaan orang awam.

SAYA: Akhir sekali, apa nasihat dan pesanan puan kepada bakal-bakal usahawan yang ingin menceburi penanaman cendawan?
PN ZAINON: Saya harap mereka jangan putus asa mengusahakan cendawan ini. Saya berpesan mereka buat betul-betul dan jangan cepat mengalah dengan cabaran-cabarannya. Kerana apabila mengusahakan cendawan, penyakit akan datang dulu. Jangan risau. Itu sudah dalam tangan. 3 tahun yang pertama itu, biasanya adalah tempoh untuk menambah baik ladang seperti memperbaiki bengkel dan rumah cendawan. Jadi buat permulaan ini banyak wang akan keluar untuk melabur kepada pembakpulihan. Saya sendiri pun setakat ini daripada modal permulaan RM50 000 telah menambah untuk tujuan pemuliharaan sehingga mencecah RM76 000. Saya tiada cabaran yang terlalu hebat seperti sesetengah usahawan lain dan tiada masalah mendapatkan bantuan Jabatan Pertanian, alhamdulillah. Sebagai usahawan yang meniaga sendiri, kita perlu disiplin yang baik. Kita perlu datang dulu ke ladang sebelum pekerja untuk aturkan tugas-tugas yang perlu di lakukan oleh pekerja kita. Menyimpan buku kira-kira, rekod dan kerja bersistem itu sudah semestinya ada. Kerja pun tidak terlalu susah kerana kita sudah programkan aktiviti harian. Awal-awal bula lagi sudah merancang kerana satu bulan boleh menuai sebanyak dua kali.

Puan Zainon juga bermurah hati untuk berkongsi resipi cendawan goreng yang dibuatnya.

Bahan-bahan:
Cendawan
Tepung gandum
Tepung beras
Tepung jagung
Rempah kari
Garam
Lada serbuk
Air

Cara membuatnya:
Bancuh rempah kari, garam dan lada serbuk dengan air. Biarkan ia cair seperti membuat tepung pisang goreng.
Campurkan tepung gandum, tepung jagung dan tepung beras dalam satu bekas.
Celup cendawan tadi dalam campuran rempah kari.
Golekkan cendawan yang bercelup di atas campuran 3 jenis tepung tadi
Sedia untuk menggoreng.

Untuk menghasilkan cendawan goreng sejukbeku, cendawan tadi di goreng tiga suku masak sahaja dan dimasukkan dalam freezer.

Puan Zainon mengalu-alukan kedatangan orang ramai ke ladangnya untuk tujuan lawatan, bimbingan atau kursus penanaman cendawan. Puan Zainon boleh dihubungi di alamat dan nombor yang tertera:

Pn Zainon bt Ariffin
Genting Permai Resources
787, Kampung Sekolah
44 300 Batang Kali
Ulu Selangor
Selangor Darul Ehsan
Tel: 013- 341 8202

Ada pengusaha cendawan yang menggunakan EM (effective microorganism) untuk rawatan bangsal iaitu membuat semburan untuk mengelakkan pencemaran lain-lain mikrob dan patogen supaya cendawan tidak terkena penyakit atau rosak.

8 Komen & pandangan:

Tanpa Nama berkata...

Maiko Mushroom Sdn Bhd:
Kami pengedar dan Pembekal cendawan di johor..jika ingin bertanya mengenai Cendawan boleh lah hubungi saya di 012-7976569.

Unknown berkata...

Assalam pn zainon.saya dari brunei ingin mngetahui lebih lanjut mngenai usaha pn.tlng email saya secepat mungkin.trima kasih

Unknown berkata...

Assalam pn zainon.saya dari brunei ingin mngetahui lebih lanjut mngenai usaha pn.tlng email saya secepat mungkin.trima kasih

Unknown berkata...

Adakah anda memerlukan pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
* Pemindahan Sangat cepat dan serta-merta ke akaun bank anda
* Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
akaun bank
* Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
* Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
* Syarat-syarat pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
*. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas menghantar permohonan pinjaman
Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang daripada 24 jam
pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
dari awak.

Hubungi syarikat ini sah dan berlesen, yang diberi kuasa
untuk memberi bantuan kewangan kepada Everybody
Maklumat dan permohonan pinjaman lebih bentuk

email: cashfirmarena@gmail.com


Selamat sejahtera
Sir Joel Williams
FIRM TUNAI PINJAMAN SYARIKAT
Ketua Pegawai Eksekutif
TEL: +60183723787
E-mel: cashfirmarena@gmail.com
Webisite: cashfirmarena.wordpress.com

Unknown berkata...

Adakah anda memerlukan pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
* Pemindahan Sangat cepat dan serta-merta ke akaun bank anda
* Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
akaun bank
* Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
* Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
* Syarat-syarat pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
*. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas menghantar permohonan pinjaman
Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang daripada 24 jam
pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
dari awak.

Hubungi syarikat ini sah dan berlesen, yang diberi kuasa
untuk memberi bantuan kewangan kepada Everybody
Maklumat dan permohonan pinjaman lebih bentuk

email: cashfirmarena@gmail.com


Selamat sejahtera
Sir Joel Williams
FIRM TUNAI PINJAMAN SYARIKAT
Ketua Pegawai Eksekutif
TEL: +60183723787
E-mel: cashfirmarena@gmail.com
Webisite: cashfirmarena.wordpress.com

Howard Finance berkata...

Adakah anda memerlukan pinjaman .Kami adalah sah dan menjamin pemberi pinjaman pinjaman. Kami adalah sebuah syarikat dengan bantuan kewangan. Kami memberi pinjaman tabungan kepada individu yang memerlukan bantuan kewangan, yang mempunyai kredit yang buruk atau memerlukan wang untuk membayar bil, untuk melabur dalam perniagaan. Saya mahu menggunakan medium ini untuk memberitahu anda bahawa kami memberikan bantuan benefisiari dipercayai sebagaimana Kami akan gembira untuk menawarkan pinjaman Hubungi kami melalui E-mel: hammers_credit@yahoo.com

Perkhidmatan Disediakan termasuk

* Penyatuan Hutang
* Pinjaman Perniagaan
* Pinjaman Peribadi.
* Pinjaman Kereta
* Sewa dan House Pinjaman

Masuk kira semula jika berminat dengan kadar faedah kami sebanyak 4% tahunan. Hubungi kami melalui E-mel: hammers_credit@yahoo.com

Sila Nota: Semua individu yang berminat hendaklah menghantar mesej kepada e-mel kami untuk maklum balas segera dan butiran untuk mendapatkan pinjaman.

Selamat sejahtera.

Unknown berkata...

Semoga Tuhan pujian
saudara dan saudari saya, menangis lagi untuk tuan yang menjawab doa saya akan menjawab Anda, bagi mereka yang mengatakan tidak ada pemberi pinjaman yang benar di internet adalah pembohong, saya ingin Anda tahu bahwa masih ada satu yang baik dan kredit nyata pemberi pinjaman , dan ada satu yang Allah gunakan untuk menjawab doa-doa saya. saya telah menjadi korban penipuan internet dan saya ditipu dari 53 juta sebelum saya bertemu seorang teman yang bercerita tentang salah satu pemberi pinjaman yang benar, pada awalnya, saya meragukan dia karena pengalaman masa lalu saya, saya takut tapi teman saya mengatakan kepada saya tidak takut bahwa dia adalah satu-satunya yang dapat membantu saya dalam masalah keuangan saya, saya mengambil keberanian untuk mencoba kemudian saya meminta untuk melakukan pembayaran untuk transfer kredit saya dan saya mengatakan kepada teman saya dan teman saya memberi saya kata dia yang saya harus takut dan saya mengikuti kata dia dan saya melakukan pembayaran, tapi mengejutkan terbesar saya, setelah saya membuat pembayaran transfer, saya mendapat pinjaman saya dalam waktu kurang dari 2 jam. saya sangat senang, dan hari ini ibu Dewi Ahmad Badan Pinjaman membuat saya siapa saya. Itulah mengapa saya membuat kesaksian ini bahwa Ibu Dewi adalah pemberi pinjaman kredit benar dalam internet dan saya juga mencoba untuk memberitahu saudara dan saudari saya sangat berhati-hati sehingga Anda tidak akan ba korban seperti saya. jika Anda benar-benar membutuhkan pinjaman di internet, Anda lebih baik menghubungi Ibu Dewi dan saya memberikan jaminan penuh bahwa Anda akan mendapatkan pinjaman Anda dari perusahaan nya. email nya dewiahmad.loanfirm@gmail.com Anda masih dapat menghubungi saya via Email dafaaldo98@gmail.com untuk info lebih lanjut. Tuhan memberkati kalian semua

"ISKANDAR LENDERS" berkata...


Assalamualaikum
'Insya Allah' ISKANDAR LESTARI LOAN FIRM menawarkan pinjaman dengan tingkat persentase tahunan yang sangat rendah APR menghubungi kami melalui e-mail kami: {iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com} untuk menikmati hal berikut: apakah Anda ditolak oleh Bank sebagai akibat dari kredit Sejarah Buruk Anda berutang secara finansial apakah Anda memerlukan dana untuk ekspansi bisnis atau Anda ingin memulai bisnis dengan modal tambahan atau Anda memerlukan pinjaman yang sangat besar untuk melaksanakan proyek ini, antara lain dengan ISKANDAR LOAN FIRM Anda bisa mengatakan "Alhamdulillah" karena kami menjamin kelayakan kepercayaan kejujuran 100% dalam pelayanan kami segera hubungi kami BBM INVITE: {D8980E0B} atau melalui alamat e-mail di atas Assalamu'alaikum wr wb,Allahu Akbar............Allahu Akbar..........Allahu Akbar