Pages

PROMOSI NOTA CENDAWAN 2011

PERCUMA PANDANGAN @ KOMEN @ IKLAN DISINI

ProjekCendawan 0 Komen & pandangan

Komuniti blogger di Malaysia menyifatkan kesediaan Menteri Penerangan Datuk Ahmad Shabery Cheek untuk bertemu dengan mereka sebagai pengiktirafan kepada peranan komuniti siber di negara ini.

Yasser Arafat Ishak atau lebih dikenali sebagai Jiwarasa dalam kalangan komuniti siber berkata kesediaan Ahmad Shabery untuk mendengar pandangan golongan itu adalah perkembangan positif dalam aspek pembinaan negara.

Katanya kesediaan itu juga memberikan ruang kepada kerajaan untuk mengenali peranan golongan itu dalam mengupas isu semasa yang menjadi perhatian rakyat pelbagai kaum di negara ini.

"Kenyataan Menteri Penerangan itu satu perkembangan positif dan ini bermakna kerajaan mengakui pengaruh blogger dalam membentuk pandangan masyarakat di negara ini," katanya kepada Bernama selepas sesi diskusi "Penulis dan Blog: Trend Masa Kini" anjuran Pusat Dokumentasi Melayu, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) di DBP di sini hari ini.

Yasser dan Nisah Haron, juga seorang blogger, adalah dua anggota panel bagi sesi diskusi itu yang dipengerusikan pensyarah Fakulti Pengajian Pendidikan, Universiti Putra Malaysia (UPM) Shamsudin Othman, mengulas kesediaan Shabery untuk berjumpa dengan komuniti siber itu dalam masa terdekat.

Semalam, Shabery berkata kementerian itu memandang berat peranan yang dimainkan media alternatif seperti laman blog dan internet kerana mereka mempunyai peranan tersendiri dalam membina negara.

Statistik Suruhanjaya Multimedia dan Komunikasi Malaysia (MCMC) menunjukkan 13.5 juta orang atau 47.8 peratus daripada 28.29 juta populasi di negara ini menggunakan internet pada tahun lepas, membuktikan ruang siber mempunyai kebolehcapaian audien yang tinggi.

Dianggarkan kini terdapat lebih 70 juta web blog di seluruh dunia dengan blog yang menggunakan bahasa Jepun tertinggi mewakili 37 peratus daripada jumlah keseluruhan blog diikuti bahasa Inggeris (33 peratus), bahasa Cina (8 peratus), bahasa Itali (tiga peratus), Parsi (satu peratus) dan seterusnya bahasa lain.

Timbalan Presiden Geng Jurnal, Zaifulnizam Wagiran atau nama sibernya Attokz, berkata kesediaan Ahmad Shabery untuk berjumpa dengan blogger menunjukkan kerajaan mula menyedari pengaruh blogger dalam membentuk kesedaran politik golongan muda.

"Ahli politik dah terjaga daripada tidur lena ekoran keputusan pilihan raya umum lepas. Kelebihan ada pada pembangkang yang telah menggunakan blog sepenuhnya sehingga menyebabkan golongan muda berpihak kepada mereka.

"Mungkin sudah terlambat tetapi keadaan ini masih boleh dibaiki," katanya.

Beliau berkata tidak semua blog bersifat negatif kerana ada yang memberi komen membina.

Geng Jurnal adalah komuniti siber yang memperjuangkan bahasa Malaysia dengan penggunaan bahasa Malaysia dalam blog lebih 3,000 anggotanya yang aktif di seluruh negara.

Nisah berkata kesediaan Ahmad Shabery itu mengiktiraf blog sebagai medium baru bersifat dua hala yang cepat dan kebolehcapaian audien yang tinggi.

"Ini (pengiktirafan) akan menghapuskan prejudis terhadap blogger," katanya.

Pihak ProjekCendawan.Com juga mengharapkan pihak kerajaan juga membuka peranan blog bukan sahaja sebuah perkongsian maklumat, bah kan sebuah komuniti yang mempunyai pengikutnya yang tersendiri. Impak di dalam blog juga dapat memberi rangkaian atau jaringan pemasaran yang lebih global di dalam dunia masa kini yang dahagakan maklumat dihujung jari. Fikir-fikirkanlah.

0 Komen & pandangan: