Pages

PROMOSI NOTA CENDAWAN 2011

PERCUMA PANDANGAN @ KOMEN @ IKLAN DISINI

ProjekCendawan 1 Komen & pandangan

Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi berkata langkah kerajaan memajukan sektor pertanian ternyata telah membawa kebaikan terutama sekali dengan pelbagai krisis yang melanda dunia ketika ini termasuk kekurangan makanan.

Perdana Menteri berkata kerajaan memberi tumpuan kepada sektor pertanian dan perladangan kerana ia dilihat adalah sumber penting dan dapat meningkatkan ekonomi negara.

"Walaupun pada peringkat awal, orang menganggap Pak Lah nak maju ke depan tapi sentiasa pandang ke belakang, macamana nak maju ke depan? Tapi kita telah lihat bahawasa langkah yang kita ambil betul", katanya semasa berucap merasmikan Perhimpunan Agung Tahunan Parti Bersatu Sabah (PBS) ke-23 di sini, hari ini.

Katanya krisis kekurangan makanan merupakan salah satu daripada pelbagai krisis yang melanda dunia ketika ini selain krisis kewangan dan kenaikan harga minyak yang telah membawa pelbagai masalah sampingan.

"Harga minyak sudah mula menurun tapi masalah kenaikan harga barang dan inflasi masih belum dapat ditangani secukupnya dan masalah-masalah lain yang telah berlaku.

"Macamana kita perlu hadapi semua ini...dengan sabar, jangan hilang keyakinan atau kelam kabut, tabah...dengan kekuatan yang kita ada supaya kita tidak terkubur dalam keadaan ini, dan supaya ekonomi kita tidak jadi begitu lemah sehingga tidak boleh dibangunkan semula," katanya.

Abdullah berkata kerajaan telah mengambil pelbagai tindakan untuk memastikan krisis berkenaan tidak melemahkan ekonomi negara dan menjejaskan usaha membangunkan negara mengikut perancangan dalam Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9).

Dalam pada itu, Abdullah juga berharap pembaharuan yang beliau bertekad untuk dilaksanakan bagi memperkukuhkan institusi negara sebelum beliau berundur pada Mac tahun depan, dapat diluluskan oleh Parlimen menjelang tarikh itu.

Beliau merujuk kepada tiga rang undang-undang berkaitan penubuhan Suruhanjaya Pelantikan Hakim, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah dan Suruhanjaya Aduan Khas yang dijadual dibentangkan pada sesi Parlimen pada Februari tahun depan.

1 Komen & pandangan:

Tanpa Nama berkata...

sertai forum pertanian & Penternakan di http://www.gem.socialgo.com/forum/top/2 atau http://forum01.tl.my