Pages

PROMOSI NOTA CENDAWAN 2011

PERCUMA PANDANGAN @ KOMEN @ IKLAN DISINI

ProjekCendawan 0 Komen & pandangan

Sambutan Hari Peladang, Penternak dan Nelayan Peringkat Negeri Kedah 2007 telah diadakan pada 22-27 Oktober 2007 bertempat diperkarangan Stadium Darul Aman, Alor Star Kedah Telah dirasmikan oleh Menteri Besar kedah dato' Mahdzir khalid.


Showcase Penanaman Cendawan Tiram Dan Cendawan Abalone di ruang pameran Pertubuhan Peladang Kawasan Changlun.


Sekitar kawasan pameran Hari Peladang Negeri Kedah








Pameran Hasil Produk PesertaCendawan Tiram Kelabu


Projek Cendawan berkesempatan melawat dan melihat produk-produk tani yang di pamerkan bahkan dijual kepada para pengunjung. Sepanjang melawat ruang pameran, saya tertarik salah satu ruang pameran Pertubuhan Peladang Negeri Kedah, semestinya projek yang dijalankan oleh ahli peserta projek Cendawan Abalone. Cendawan abalone atau nama saintifiknya Pleurotus Cystdiosus merupakan projek di bawah seliaan Pertubuhan peladang Kawasan Changlun, Kedah.
Berbekalkan maklumat daripada Pameran Projek Cendawan Abalone di hari Peladang Negeri kedah, ProjekCendawan mengunjungi pegawai yang menjaga projek peserta di Pertubuhan Peladang Kawasan Changlun,


Projek yang dijalan oleh En Ismail dari Changlun baru sahaja memulakan projek cendawan jenis Abalone pada bulan Jun 2007, dibawah bimbingan dan selian Pegawai Pemantau En. Zulkifli PPK Changlun, Kedah. Saya juga berkesempatan menemui En. Zulkifli, pegawai projek dan Pengusaha cendawan Abalone, En Ismail.

Rumah Cendawan berbumbungkan atap rumbia dan berdindingkan netting hitam 80% ketelusan cahaya.





Hasil pertemuan dan perbincangan dengan En Ismail, permintaan cendawan jenis Abalone juga meningkat. Kutipan cendawan yang pertama membuahkan hasil sebanyak 40-50 kg sehari. beliau yang pernah mengikuti Kursus Cendawan Oleh Puan Normah Ibrahim, Jabatan Pertanian Putrajaya pada bulan Jun di Perak. Pihak Projek Cendawan mengucapkan selamat maju jaya kepada peserta Pertubuhan Peladang Changlun yang komited untuk meneruskan penanaman cendawan

En. Ismail di hadapan Rumah Cendawan Abalone. Syabas!

0 Komen & pandangan: