Pages

PROMOSI NOTA CENDAWAN 2011

PERCUMA PANDANGAN @ KOMEN @ IKLAN DISINI

ProjekCendawan 0 Komen & pandangan


Klik Untuk gambar lebih besar

Alhamdulilah syukur kepada Allah S.W.T kerana memberi keizinan untuk memberi peluang kepada pihak projekcendawan.com untuk menganjurkan Kursus Usahawan Tani Cendawan di Zon Koridor Utara pada 16 Disember 2007 di Kompleks Dewan Sultanah Bahiyah, Institut Pengurusan Intergriti Kedah, Alor Star dengan jayanya.


Taklimat Usahawan Oleh Pengarah Operasi Projekcendawan.Com
.

Penenerangan Oleh Puan Normah Ibrahim, Pegawai Jabatan Pertanian di dalam rujukan Industri cendawan

Kali ini terdapat 104 orang peserta yang telah menghadiri di dalam Kursus Usahawan Tani Cendawan dengan pendekatan teori dan pratikal. Pihak projekcendawan.com mengucapkan ribuan terima kasih kepada Jabatan Pertanian khususnya Pengarah Di Bahagian Padi, Tanaman Industri Dan Florikultur, Putrajaya memberi kerjasama membenarkan Pegawai Rujukan Cendawan, Puan Normah Ibrahim dan Cik Hartini sebagai penceramah jemputan di dalam memberi penerangan dan pratikal di dalam industri cendawan ini. Kerjasama yang dijalankan mengikut prosedur di dalam Jabatan Pertanian Putrajaya setelah membuat surat permohonan kepada Pengarah Di Bahagian Padi, Tanaman Industri Dan Florikultur bagi mendapatkan standard piawai penanaman cendawan bagi memfokuskan amalan kerbersihan baik kepada para peserta kursus cendawan kali ini. Kerjasama yang terjalin dengan Jabatan Pertanian dapat meningkatkan kesedaran di kalangan awam kepentingan peningkatan amalan kebersihan baik di dalam penanaman cendawan.





Pihak projekcendawan.com kini menumpukan kepada penekanan 4P di dalam kursus penanaman cendawan kali ini. 4P yang dimaksudkan adalah MENGUJUDKAN PEMBEKAL, PENANAM CENDAWAN, PEMBORONG/PERAIH dan PENGUSAHA IKS. Rangkaian 4P ini bagi menjamin PEMASARAN BERTERUSAN bagi mensasarkan kepada PENGGUNA.



Kaedah memetik tuaian cendawan dan antara peserta yang yang hadir kursus cendawan


Di Negeri-negeri sebelah Utara, kebanyakkan sumber bahan bagi bekalan seperti habuk kayu masih banyak lagi. Terdapat banyak kilang-kilang kayu getah yang boleh didapati habuk kayu getah dan juga dedak padi halus atau di sebelah Kedah dipanggil dedak padi simen kerana ia halus seperti simen.




Memastikan beg media tidak terlalu longgar dan ketat agar tidak menyekat pertumbuhan miseliam


Antara dua cendawan yang dikomersilkan secara meluas. Cendawan Tiram Kelabu Dan Cendawan Ling Zhi

Jika sekarang, industri cendawan menumpukan kepada penghasilan cendawan mentah (RAW). Jadi tibalah masanya untuk mengubah cendawan mentah kepada produk hasil hiliran seperti makanan sejuk beku. Konsep yang diketengahkan oleh ProjekCendawan bagi mewujudkan usahawan tani yang pelbagai di dalam satu sumber berasaskan cendawan. Maka tidak semua akan menjadi penanam, mungkin ada diantara peserta yang hadir berminat untuk menjadi pengusaha IKS. Dari maklumat penyertaan kursus kali ini, terdapat 4 orang Pengurus IKS Kilang Makanan sejuk beku yang sedia ada di negeri-negeri sebelah Utara ini.



Campuran media Habuk Kayu Getah, Dedak Padi Halus dan Kapur Pertanian 100:10:1

Campuran mesti digaulkan dengan rata

Tahniah diucapkan kerana membuka mata dan minda bahawa industri cendawan ini boleh diterokai dengan meluas lagi. Insyallah ProjekCendawan akan membuka industri IKS dikalangan penduduk luar bandar dimana terdapat banyak sumber-sumber bekalan yang boleh diperolehi secara lokaliti. Insyallah. Kepada yang telah berkursus, semoga kalian dapat memanfaatkan ilmu dengan baik agar dapat menjanakan pendapatan keluarga dan seterusnya kepada Ummah. Sekali lagi saya mengingati kepada diri saya, Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum hinggalah mereka sendiri mengubahnya sendiri dengan USAHA sendiri. Selamat maju jaya buat semua bakal usahawan tani.


Teknik inokulasi meletakkan benih benih cendawan ke beg media



Nota kami: Pihak ProjekCendawan.Com mengucapkan Selamat Menyambut Hari Raya AidilAdha, Maaf Zahir Dan Batin kepada semua peserta kursus cendawan di zon koridor utara. Semoga tabah menghadapi musim tengkujuh yang diuji oleh NYA

0 Komen & pandangan: