Pages

PROMOSI NOTA CENDAWAN 2011

PERCUMA PANDANGAN @ KOMEN @ IKLAN DISINI

ProjekCendawan 1 Komen & pandangan




SEBAHAGIAN bekas penagih dadah mempelajari teknik menanam cendawan di Pusat Ternakan Kambing Boer dan Cendawan Tiram, Kampung Tengah, Sungai Terap, Muar.
MUAR 17 Mac - Golongan penagih dadah sering dipinggirkan masyarakat walaupun mereka telah insaf selepas menjalani pemulihan di pusat serenti.
Bagi mendekatkan diri dan membuka mata bekas penagih, Agensi Anti Dadah Kebangsaan (AADK) menjalankan pelbagai program untuk membuktikan golongan berkenaan juga boleh berjaya jika berusaha bersungguh-sungguh dan diterima masyarakat.
Antara program atau kemahiran yang diberikan untuk memulakan kehidupan baru bagi golongan berkenaan adalah melibatkan diri dalam bidang pertanian dan penternakan.
Menyedari manfaat latihan dan pengetahuan mengenai perkara tersebut, AADK telah menghimpunkan 25 bekas penagih dari seluruh negeri mengikuti kursus penanaman cendawan di Pusat Ternakan Kambing Boer dan Cendawan Tiram di Kampung Tengah, Sungai Terap, di sini.
Ketua Pengarah AADK Johor, K. Sukumaran berkata, program keusahawanan merupakan satu langkah yang bijak dan tepat kerana ia memberi peluang dan ruang kepada bekas penagih untuk memperbaiki diri masing- masing.
"Program keusahawanan anjuran AADK seumpama ini bukan sahaja berkesan, malah ia dapat melatih bekas penagih dengan memberikan kemahiran serta cara untuk menceburkan diri dalam bidang keusahawanan.
"Selain itu, program ini juga memberi kemahiran kepada golongan berkenaan untuk menyelia projek pertanian," katanya ketika merasmikan majlis penutupan kursus tersebut di sini baru-baru ini.
Sukumaran memberitahu, program keusahawanan seumpama ini turut mewujudkan peluang pekerjaan kepada pelbagai pihak khususnya kepada bekas penagih.
"Program ini sekali gus menunjukkan kesungguhan AADK membantu bekas penagih supaya mereka pulang ke pangkal jalan dan mengusahakan projek pertanian yang mendatangkan hasil dan pendapatan pada masa depan," ujarnya.
Dalam pada itu, Zainal berpendapat, usaha yang dilakukan AADK menunjukkan kerajaan begitu komited membanteras masalah penagihan najis dadah.
"Program dua hari ini bukan sahaja menekankan dari aspek pembelajaran semata-mata, sebaliknya dipraktikkan dengan memberi tunjuk ajar kepada para peserta bagaimana cendawan tiram ditanam," katanya.
Sementara itu, Pengurus Wirajaya Marketing, Rashid Alias memberitahu, pihaknya berbesar hati menaja lokasi dan program seumpama itu.
Katanya, para peserta yang menyertai program keusahawanan itu bukan sahaja didedahkan dengan pengetahuan secara teori, malah turut diberi kemahiran praktikal dalam bidang pertanian.
"Pertanian berasaskan cendawan tiram semakin mendapat tempat di kalangan masyarakat dan memberi keuntungan yang berlipat ganda," katanya yang turut menyumbang 3,000 bongkah cendawan tiram kepada para pelatih AADK.
Justeru, Rashid mengalu-alukan orang ramai terutamanya bekas penagih supaya menceburkan diri dalam bidang tersebut.

1 Komen & pandangan:

besiburuk berkata...

besiburuk20: Kepada Sesiapa Yang Ingin Melangan Majalah Ehwal Pertanian Majalah Berbahasasa Melayu Pertama yang Diterbitkan Oleh Syarikat Satin Timur Sdn Bhd Sila Dail 03-51217125 Fax 03-51217127..
Mengiklankn Produk Pertanian, Barangan dan Perkhidmatan anda...